Początki XX wieku przyniosły wiele odkryć archeologicznych, a każde z nich znacznie poszerzyło wiedzę ludzkości o dawnych kulturach. Gra Teby pozwala graczowi na wcielenie się w archeologa, który zdobywa wiedzę o starożytnych miastach, a następnie przeprowadza w nich wykopaliska. Dzięki zdobytej wiedzy, poświęconemu czasowi oraz odrobinie szczęścia możesz odnaleźć wiele starożytnych artefaktów.
Teby – gra archeologiczna
Gra Teby jest przeznaczona dla 2-4 osób, zaś czas gry to około 60 minut.
Mechanika gry
Zastosowana mechanika rozgrywki w ciekawy sposób prezentuje tematykę wokół której kręci się gra Teby. W tej grze to czas jest walutą z pomocą której zdobywa się wiedzę, odbywa podróże, a także prowadzi wykopaliska. Do tego prowadzenie wykopalisk polegające na losowaniu w worku wydobytych artefaktów. Z jednej strony częściowo losowa metoda, ale z drugiej swoją szansę zwiększamy dzięki zdobytej wcześniej wiedzy oraz poświęconemu czasowi. W moim odczuciu dobrze oddaje to charakter pracy archeologa.
Czas jest najcenniejszy
Na wykonanie każdej z akcji w grzej musimy poświęcić odpowiednią ilość czasu wyrażoną w tygodniach. Na początku gry każdy z graczy posiada taką samą ilość wirtualnego czasu, jednak jest on zmienny w zależności od liczby graczy w grze. Dlatego w grze 4-osobowej rozgrywka toczy się przez dwa lata, w 3-osobowej przez 2 i pół roku, a w 2-osobowej przez 3 lata.
Miasta współczesne
Wokół planszy, na której prowadzimy rozgrywkę znajdują się 52 pola odpowiadające liczbie tygodni w roku. Poniesienie kosztu w wysokości 1 tygodnia powoduje przesunięcie znacznika gracza o jedno pole.
Ruch pomiędzy miastami
Na planszy gry zostało umieszczone 6 miast współczesnych oraz 5 miast antycznych. Koszt przemieszczenia się pomiędzy dwoma sąsiadującymi miastami wynosi jeden tydzień. W ten sposób podróż z Londynu do Paryża będzie wymagała jednego tygodnia, zaś podróż z Rzymu do Moskwy zajmie 3 tygodnie.
Zdobywanie kart
Każda karta u góry ma wypisane miasto, w którym należy się znajdować by ją zdobyć oraz czas, który musimy poświęcić by ją otrzymać. Dla przykładu: będąc w Warszawie chcemy zdobyć kartę z poniższego zdjęcia przypisaną do Moskwy. W tym celu musimy odbyć podróż do Moskwy, która zajmie jeden tydzień, a następnie oddać jeszcze 6 tygodni by ją zdobyć.
Koszt karty po lewej to jeden tydzień, karty po prawej to 6 tygodni.
Wiedza to potęgi klucz
Najczęściej występującymi kartami w grze są karty wiedzy i występują one w kilku rodzajach. Kolorowe książki oznaczają wiedzę specjalistyczną o konkretnym antycznym mieście, białe książki to wiedza ogólna o wszystkich miastach, zaś kolorowe postacie to podania ludowe. Wiedza zdobyta z książek pozostaje z nami do końca gry, zaś wiedza uzyskana dzięki podaniom ludowym może być użyta tylko podczas jednych wykopalisk.
Karty wiedzy: specjalistycznej (kolorowe), ogólnej (białe) oraz podania ludowe
Pozostałe karty
Wśród pozostałych kart znajdziemy takie, które zmniejszają koszt podróży, zwiększają liczbę wydobytych artefaktów podczas wykopalisk oraz pozwalają na wystąpienia naukowe, które dostarczają punktów zwycięstwa na koniec gry.
Prowadzenie wykopalisk
By móc przeprowadzić wykopaliska w danym mieście należy posiadać co najmniej jeden punkt wiedzy specjalistycznej w kolorze danego miasta. Zaś całkowitą wiedzę na temat danego miasta określa się sumując wiedzę specjalistyczną oraz wiedzę ogólną. Tym samym jeżeli gracz posiada 6 punktów wiedzy o Mezopotamii oraz 4 punkty wiedzy ogólnej to jego łączna wiedza o danym mieście jest równa 10.
Miasta starożytne
Następnie by ustalić liczbę losowanych żetonów używa się koła czasu (zdjęcie poniżej). Na okręgu koła ustawia się liczbę posiadanych punktów wiedzy (niebieska wartość), w poziomie wybieramy ile tygodni chcemy poświęcić na wykopaliska (żółte wartości), a liczba na białym tle to liczba żetonów, które mamy prawo wylosować. Dlatego posiadając 10 punktów wiedzy i poświęcając 6 tygodni możemy wylosować 7 żetonów.
Koło czasu
Losowanie żetonów polega na zamieszaniu w worku i wyjęciu określonej wcześniej liczby żetonów. Każdy worek na początku zawiera 30 żetonów, w tym 14 to artefakty z punktami, a pozostałe 16 to puste żetony (piasek). Po zakończeniu wykopalisk gracz zabiera wydobyte artefakty, zaś piasek zwraca do worka. W ten sposób podczas każdych kolejnych wykopalisk jest trudniej wykopać pozostałe artefakty. Dlatego kto pierwszy ten lepszy.
Woreczki do wykopalisk
Wystawy artefaktów
Innym sposobem na zdobywanie punktów są wystawy wydobytych artefaktów. Karty wystaw, by je uskutecznić, wymagają posiadania konkretnych artefaktów. W przykładzie na poniższym zdjęciu, pierwsza wystawa wymaga jednego żółtego artefaktu oraz dwóch zielonych, druga jednego pomarańczowego oraz dwóch żółtych, a ostatnia jednego zielonego, dwóch niebieskich oraz trzy fioletowych. Punkty, które otrzymuje się za wystawę znajdują się w górnym lewym rogu.
Karty wystaw
Kolejność ruchów
Kolejność wykonywania ruchów jest uzależniona od tygodnia w którym znajdują się gracze. Ruch należy zawsze do gracza, który znajduje się najwcześniej na wirtualnej osi czasu. Dlatego w poniższym przykładzie ruch najpierw wykona gracz niebieski.
Z kolei jeżeli na jednym polu znajdują się znaczniki czasu dwóch graczy, to ruch wykonuje gracz którego znacznik jest wyżej. Tym samym w poniższym przykładzie żółty wykona ruch przed zielonym.
Przykładowa runda
Podczas każdej rundy gracz ma możliwość wykonania jednej z czterech akcji:
- zakup karty,
- wymiana wszystkich kart na planszy,
- przeprowadzenie wykopalisk,
- wzięcie udziału w wystawie artefaktów.
Po wykonaniu akcji gracz przesuwa swój znacznik na osi czasu, zaś kolejną rundę rozpoczyna gracz będący najwcześniej w wirtualnym świecie. Może dojść do sytuacji, że gracz po swoim ruchu nadal będzie najwcześniej na osi czasu – wtedy wykonuje kolejną akcję.
Koniec gry
Gra kończy się gdy dla wszystkich graczy minie ostatni tydzień gry. Gdyby któryś z graczy ukończył ostatni tydzień wcześniej niż reszta to po prostu czeka. Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobędzie najwięcej punktów. Zaś punkty zdobywa się za:
- wydobyte artefakty,
- wystawy artefaktów,
- zjazdy naukowe,
- wiedzę specjalistyczną – ekspert w każdej dziedzinie otrzymuje 5 punktów.
Przeczytaj także o innych grach
Zapraszam także do zapoznania się z opisami innych gier na moim blogu:
- Gra planszowa Catan. Zbuduj osadę i przejmij kontrolę nad wyspą.
- Tajniacy. Gra, w której zostaniesz szpiegiem.
- Trzy szybkie i proste gry karciane. Na wieczór, na wyjazd, na chwilę nudy.
Gra Teby oraz inne gry planszowe na Ceneo.pl
Klikając w poniższy baner zostaniesz przekierowany do strony z najtańszymi ofertami z grami planszowymi. Dokonując zakupu przez ten baner ty kupisz grę w najniższej cenie, a ja otrzymam kilka złotych za polecenie strony. Z góry wielkie dzięki!

0 Komentarzy